Skepp och Hoj

Några av våra trognaste kunder inkl grundaren av resebyrån reser varje år på någon typ av "seglar resa". Denna gången gick resan till Turkiet. Läs och inspireras av deras rese dagbok.

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /var/www/html/library/classes/Wysiwyg.php on line 170

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /var/www/html/library/classes/Wysiwyg.php on line 172


Vi är ett basgäng på tre personer, Bo Eklund, Kjell-Åke Hallberg, Anders Svanberg, som i ca 30 år seglat olika båtar och i olika vatten. Då enbart halva delen av våra familjer har varit intresserade av segling har vi alltid hyrt våra båtar. Dock med ett litet undantag! För att leva ut våra seglingslustar har tre av oss ägt en Laser och en 470 . Båttyperna är inte helt lämpade för herrar kring 60 och uppåt! Det har vi i år insett och sålunda sålt av dem.
När vi i Bohuslän hade en vecka med osedvanligt mycket regn, blåst och kyla föddes tanken att hyra en båt i Medelhavet. -91 hyrde vi vår första båt iTurkiet och utgick då från Marmaris. Vi fick mersmak och alltsedan dess har vi vartannat år seglat i svenska vatten och vartannat år i Medelhavet. 
De senaste 10 åren har besättningen bestått av det ovan nämnda basgänget jämte Evert Sandell och Åke Gustavsson.
I år bestämdes av olika anledningar att vi skulle hyra en lite större och bekvämare båt och öka på vår besättning. Vi bestämde oss för att hyra en Hanse 575 och tillfrågade tre personer om intresse fanns att vara med på resan. I Göcek, Turkiet, låg Spirit och väntade på oss. Valet av land styrdes av var en HANSE 575 fanns.. Från det att vi bokat skeppet och seglatsen gick av stapel hände mycket oroande saker i Turkiet. Hade vi kunnat hade vi utan tvekan valt Grekland före Turkiet om möjligheten fanns.
I januari i år hade några vi tidigare seglat med, Leif Karlsson och Assar Jarlsson, beslutat sig för att ansluta sig till oss och hyrde en Bavaria 48, Blue Sea. 
 
En tidig fredagsmorgon i slutet av augusti står 12 förväntansfulla gubbar, (den yngste 32 den äldste 75) på Per Larsgatan och väntar på Vartoftabussen till Landvetter.
Vi hade valt att övernatta i Istanbul för att dagen därpå kunna hämta ut båten och starta seglatsen samma dag. Hade vi vetat att väntetiden på flygplatsen tog ca två timmar och bussen in till hotellet ca timme hade vi samma dag flugit till Dalaman och övernattat i Göcek. 

På lördag eftermiddag hade vi gått igenom våra båtar, bunkrat och kunde börja veckans segling. Första etappen seglade vi ca 10 distans till vårt mål, Deep Bay.
I en lätt bris  och  30 graders värme provade vi båten och fick bekräftat att det inte bara var det största skeppet vi hyrt utan även den bästa seglaren. Dessutom utrustad med AC, diskmaskin, micro mm. Första natten ligger vi på svaj och en lättare middag intas på båten. Halva natten njuter av AC:N. Underbart är bara förnamnet.
På tryggt avstånd ligger den andra halvan av armadan, Blue Sea. Av en ren tillfällighet råkar bägge skeppen prydas av en stor flagga med det inte helt obekanta namnet Kinnarps.l

28.8, söndag
Dagens resmål Ekincink, ca 30 distans
Vi startar i fullkomlig stiltje och ägnar förmiddagen åt bad. Vid lunchtid börjar det blåsa lite. Lunchen intas på gång. En ökad sjögång gör att kocken byts ut pga ohälsa. och nya friska kockar sätts in. På eftermiddagen närmar vi oss Ekincink och möts av en man i båt som anvisar bägge båtarna plats. Vi har hamnat på en liten idyllisk ort. En enda familj står för restaurang, hamn och en liten affär. Det ligger totalt fem båtar i marinen med såväl en naturlig badplats som förnämliga duschutrymmen. I hamnavgiften på ca 300 kr ingår såväl el som vatten. Det blir utan tvekan vår favorithamn. På kvällen samlas bägge båtarnas besättningar i reglementsenlig utrustning och hyllar Ebba som fyller 20 år. Ebba har gått i Valrossens seglarskola och sålunda grundligt lärt sig seglandes  ädla konst. Hon har varit med oss på flera seglatser i Bohuslän där hon framför allt visat att hon behärskar sin Laser. Hyllningen består av en videoinspelning (tösen befinner sig i Göteborg) med såväl sång som hurrarop. Bägge båtarnas besättningar står prydligt uppställda i reglementsenlig klädsel. Inspelningen arrangeras av en australiensare som ligger  strax intill oss.
Efter middagen kom en inhemsk båtägare förbi och presenterade ett förslag på en förmiddagstur dagen därpå. Med en broschyr och på stapplig engelska presenterade han de platser vi skulle och besöka.Det facila priset, 15 euro per person, gjorde att vi omedelbart nappade.
 
29.8, Måndag, Ekincink-Marmaris, 25, distans
Vindprognoser visar att i den delen av Medelhavet vi seglar i är det oftast väldigt dåligt med vind på förmiddagarna och mitt på dagen ökar vindarna markant. Mönstret upprepades samtliga dagar vi seglade.
Klockan nio steg vi ombord på den båt som bl.a tog  oss till ruinerna av en gammal stad, Caunos, som ursprungligen grundades av folk från Anatolien. Romarna lät bygga hamn, agora, tempel, ett Acropolis mm några hundra år före Kristus.
Vi passerar en ca 7 km fridlyst strand där vattensköldpaddor i lugn och ro kan lägga sina ägg. Vi passerar även ett bergsområde med insprängda gravgrottor från 400-talet före Kristus. Vi möts av mängder av tomma turistbåtar..
Efter mycket goda vindar anländer vi till Marmaris på eftermiddagen. Till skillnad från de marinor vi tidigare gästat är denna väldigt stor (1000 platser)utrustad med alla faciliteter, opersonlig och dessutom osedvanligt dyr. När vi närmas oss hamnen lotsas vi in i en synnerligen trång hamn. På väg in till vår plats med lotsbåten precis framför oss går vi på 
grund. En synnerligen generad  lots försvarade sig  med att en Hanse 575 gick flott på samma ställe igår. Efter viss möda kom vi loss. Hamnlotsen skulle morgonen därpå fixa en dykare som skulle kolla att inga skador uppstått.  Så skedde också och som tur var fanns inga spår efter grundstötningen.
På kvällen gick vi ut i Marmaris och åt. Vi kunde konstatera att den inhemska turismen dominerade. Överallt märker vi att Turkiet drabbats hårt av årets dramatiska händelser.  
Mitt i natten tar den el slut vi inhandlat. Det innebär att vår AC slutar att fungera och man vaknar upp i en olidlig värme. Några i besättningen föredrar att sova på däck. Det fungerar alldeles utmärkt på alla ställen förutom i Marmaris eftersom marinan ligger alldeles intill centrumet av stadens nattliv. Vid 03.-tiden börjar musiken avta en smula och en timme senare är det relativt lugnt. Kl. O5.00 börjar dagens första B ölutropare agera.

30.8, Marmaris-Serce Limani, ca 20 distans.
Efter Frukost beger TOR, Klas och jag in i Marmaris stad för att bunkra. Stor språkförbistring uppstår hela tiden. Våra försök att inhandla varor där någon form av gris är inblandad är helt omöjligt. Lämnar man affärerna vid turiststråken och märker vi att helt andra priser gäller. Vi möts av total oförstående när vi dristar oss  till att t.ex fråga efter bacon. I Marmaris märker  vi annars inte  mycket av att det är ett muslimskt land. På restauranger och caféer ser vi inte mycket av de gängse muslimska attributen.
Vid 12-tiden lämnar vi Marmaris och lunch intas till sjöss. Efter sedvanliga bad har vi ännu en underbar seglats. Lagom vind, ingen sjö och en sittbrunn med kapell som gör att klimatet är perfekt. Blue Sea valde såväl en annan kurs som kvällshamn än vad vi gjorde.
Vi hade tänkt oss en naturhamn men när vi står i begrepp att angöra dyker en båt upp med en glädjestrålande turk vid rodret. Han börjar med att berätta att han känner ägarna till det bolag vi hyrt av, Navigare Yachting.. Ordet "no charge" upprepar han ett antal gånger och det slutar med att vi ligger långsides vid hans brygga. Gästvänligheten är enorm. Tommy och Klas tar skeppets jolly och beger sig ut på upptäcktsfärd. Då Tommy och Bosse är vätskeansvariga inhandlas en flaska vin på vår gästvänlige värds restaurang. Frukostbröd beställs till kl nio nästa morgon. När vi frukosterat färdigt vid 10-tiden kom vårt bröd. Vi köpte bröd för ca 100 kr som räckte med råge veckan ut. Delar av besättningen promenerade efter frukosten in till hans restaurang  och fikade. Han tog även hand om våra sopor, log och bad oss hälsa till hans kompis på Navigare.
Det kan man kalla gästfrihet.

31.8, Serce Limani-Ekencink, ca 30 distans
Ännu en underbar seglardag. Hela tiden samma mönster; dåligt med vind på förmiddagarna och ökande vindar fom 12-snåret. Vi kör en bit för motor, badar efter båten och lunchar ombord. Kaptenen, Kjell-Åke, ständigt på alerten. Motor och fixarchef, Åke, ger sig inte förrän allting fungerar.. Åkarna som jag kallar dem är ständigt i rörelse. De lämnar ingenting åt slumpen. Allt förbereds och kollas mycket noggrant. Verkligen tryggt att de är med!Tor och jag står för all mathållning.
Efter Tors ohälsa i samband med tilllagandet av spagetti och köttfärssås har menyerna ändrats. Numera tillagas enbart rätter som kräver ett minimum av tid nere i köket.
Bosse arbetar med ålderns rätt  enbart med fenderarbete. Tillsammans med  vår nye medlem Tommy är de ansvariga för att aldrig vätskebrist uppstår. Uppgifterna sköts på ett mönstergillt sätt.
Vår andre nye medlem Klas är allt i allo. En viktig uppgift för Klas är att bistå Bosse om problem uppstår. Klas rycker alltid in när ohälsa uppstår i köket.
Dagens segling hade vi tänkt avsluta i en  en naturhamn. Men efter några timmars härlig segling har alla tänkt samma sak. Varför inte övernatta i vår favorithamn, Ekencink igen. Lustigt nog har våra vänner på Blue Sea kommit fram till samma beslut utan vi pratat ihop oss. Vi har en ständig radioförbindelse med Blue Sea och vi kommer överens om att träffas i Ekencink.
Vi har upptäckt många fördelar med vårt skepp. Den seglar betydligt bättre än de båtar vi hyrt vid tidigare tillfällen. Den kryssar bättre, starkare motor och synnerligen bekväm att hantera när vi seglar. De bekvämligheter som Åke och Bose ivrat för och som vissa andre tyckt vara lite onödiga har vi lärt oss uppskatta alltmer. Jag tänker då på AC som är helt underbar att ha när det är nästan 40 grader varmt. Jag tänker på diskmaskinen. Mathållning för sju personer kräver en hel del arbete och mycket disk.
Kvällens och frukostens disk står klart i diskmaskinen när det är dags för lunch. Den arbetar för högtryck medan vi seglar. Rejält tilltagna kylskåp och frys gör livet mycket lättare för kökspersonalen. Och något så självklart som köksfläkt har vi aldrig tidigare haft.
Väl framme i vår favorithamn intas sedvanlig landstigningsdrink på vår båt. Chefen för vätskegruppen jobbar för högtryck och ser på ett förtjänstfullt sätt till att alla förplägas.
En del äter på båten och en del besöker restaurangen. Tor och jag provianterar lite och beställer bl.a lite grönsaker som skall levereras till båten. Pga språkförbistring kommer en kärra med allehanda grönsaker. Vi har beställt "st" men har uppfattats som kg. Därav kärran. Vi gör upp i godo och såväl köpare som säljare uppfattar det komiska i situationen.

1.9, Ekincink-Cape Creek, ca 30 distans
Bägge båtarna lämnar vår favorithamn på förmiddagen. För ovanlighetens skull blåser det alldeles utmärkt redan vi 10-tiden. Första anhalten är en liten vik som navigatören, 
Kjell-Åke, läst om.  Vi lägger ut ett ankare och ligger på svaj. Efter bad och lunch tar vi fram båtens jolle.  Värmen, närgångna getingar och blodtörstiga myggor gör att lunchen intas inne i båten.Återigen kan Åke fira triumfer såsom ansvarig för fungerande AC. Klas ser till sin stora glädje sköldpaddor men hans dröm om att få syn på delfiner går tyvärr aldrig i uppfyllelse. Tommy och Klas beger sig ut på upptäcktsoch fotoresa  med jollen. Tommy vill ha bilder på båten för fulla segel. Efter åtskilliga slag förbi Tommy och Klas i jollen är fotografen nöjd. Vi samlar upp såväl jolle som passagerare och slörar i nästan 10 knop mot dagens etapp, Cape Creek.  Återigen en läcker och idyllisk marina. Vi återförenas med Blue Sea som redan angjort Cape Creek. Marinan ligger rätt nära Göcek där våra båtar skall återlämnas. Restaurangen ligger alldeles vid vattnet och har ett underbart läge under några träd ute i det fria. 

2.9, Cape Creek-Fetye-Göcek, ca 20 distans
Dagen inleds med fullkomlig stiltje på förmiddagen. Vattnet är fullt av små silliknande döda fiskar. Fågellivet är praktiskt taget obefintligt. På väg mot Fetye passerar vi flera naturskönt liggande stränder med mängder av hotell. Tyvärr lyser nästan all turism med sin frånvaro. Vi möts också av mängder av nästan tomma turistbåtar i alla storlekar. Det är sorgligt att se!
Vi kör in i Fetyes stora marina. Några av oss landstiger och bunkrar medan åkarna kör runt lite i hamnen och inväntar oss.
Vår seglats närmar sig sitt slut. Resans sista lunch intas i en liten naturhamn där vi lägger oss på svaj. Blue Sea ansluter till oss och  lägger sig på vårt ankare.
Efter lunch seglar vi i riktigt läckra vindar mot marinan  i Göcek. Båten skall vara på plats 17.00. Dessförinnan skall båten vara tankad och toaletterna tömda. Strax efter 17.00 är vi på plats och möts av Navigares personal. En liten mysig och mycket personlig marina . Ljusår från motsvarande marinor i t.ex Kroatien och Grekland med mängder av båtar och en intensiv verksamhet,
Summering:
  1. Många små, mysiga gästhamnar
  2. Smidig in och utcheckning av båtarna i Göcek. 
  3. Vänligt bemötande 
  4. Behagliga vindförhållanden
  5. Låga hamnavgifter överlag.
  6. Den bästa segling vi haft i Medelhavet utav de 10-tal vi genomfört.
  7. Hanse 575 var en god seglare och överlag en mycket trevlig bekantskap.
  8. Skulle med nöje välja Turkiet i första hand nästa gång vi seglar.
 
Hanse 575, Spirit.              Bavaria 48, Blue Sea
 
Kjell-Åke Hallberg.             Leif Karlsson
Åke Gustavsson.                Atti Haga
Anders Svanberg.              Assar Jarlsson
Bo Eklund.                          Victor Dahl Haga
Tor Sigfridsson                   Lars-Åke Andersson
Tommy Lind
Klas Teike
 
Jubilaren i Göteborg: Ebba Ekblom
 
Vid pennan och seglandes Spirit
Anders Svanberg


Svanbergs Resebyrå - Kanalbuss
Stora Torget 11, 521 42 Falköping  •  Telefon 0515-77 64 30  •  Fax 0515-77 64 39  •  info@svanbergsresebyra.se